ציפי שחרור מציגה בפני ילדים ונוער מגוון של סדנאות מרתקות

סדנאות במסגרת מפעל סופר אורח או סל תרבות ארצי וגם סדנאות יזומות פרטיות

למידע על סדנאות נוספות: סדנאות 


היכן שנגמרות המילים
– מופע מיוחד לעידוד הקריאה ומניעת האלימות המיועד לתלמידי כיתות ג- ו בשיתוף עם איטו אבירם.
כשנגמרות  המילים  עוברים  לשימוש  בידיים. אנשים  שקוראים  ספרים מפתחים  את הדמיון ויש  פחות  סיכוי  שהם  ייכנעו  לדחף  האלים  שבתוכם. במופע זה מבליטים  הסופרת והמשוררת ציפי שחרור והסופר והעיתונאי איטו אבירם את התועלת  שיש  לנו  בקריאת ספרים, העומדת כאנטיתזה לאלימות  שמקיפה  אותנו  בחיים. קריאת  ספרים  מרחיבה  את יכולת השיפוט שלנו, מגדילה את טווח  המילים שלנו ומעניקה לנו את היכולת לסיים  סכסוכים, מריבות  ואי הבנות ללא שימוש  בכוח.
במסגרת  המופע קוראים השניים קטעים מיצירותיהם, הקשורים  באספקטים שונים  של אלימות  בחייהם  של ילדים  ובני נוער: אלימות פיסית ואלימות מילולית, אלימות בין בנים  לבנים ובין בנים לבנות, אלימות  בתוך המשפחה, אלימות  בטלוויזיה ובקולנוע, אלימות  בכנסת, על הכבישים וברחוב והיכולת שלנו  להתמודד אתה.
המופע הזה עונה על צורך  כפול  ודחוף שמורגש יותר ויותר: עידוד הקריאה ומניעת אלימות בקרב ילדים ובני נוער.
משך המופע – 60 דקות. להזמנות: אמנות לעם – 03-5650404, סל תרבות ארצי – 5653204 -03

האחר הוא אני –  לכיתות  א,ב, ג – החיה שבפנים- משל  שהנמשל בו ,ההסתפקות במה שיש לי מבלי לרצות לחמוד את הזולת, קבלת האחר והשמירה על הסביביבה הטבעית שלי. יער הגעגועים- משל שהנמשל בו, קקבלת הזולת ,מבלי לפגוע בו על אף שונותו וחולשתו. ארמונות גנובים-קובץ סיפורים  הועסקים בחלש ובשונה , במי שאינו שייך למוכר לי ולמקובל,הסיפורים הם "גפרורית", סיפורה של ילדה שונה במראה שלה, הזוכה ללעג וקלס מפי הסביבה, עד שהסביבה לומדת לקבלה ולהעריכה בשל תכונות  וטוב לב המתגלים בה, "שאולי חלשלושי", סיפורו של ילד דחוי, המתקשה למצוא לו חבר,  והוא בשל חולשתו הופך ללילד  בודד  ומופנם, וכיצד הוא מצליח לשבור את המחסום הזה ולהיות כמו כולם, ועוד. קרסוליה בחלל – סיפורה של ילדה  דחויה הזוכה לכוחות  על אנושיים ההופעכת למושא הערצה . בשל כוחות המתגלים בה. אמא היא גם אבא– ספורה של ילדה למשפחה אחרת ,שחברת הילדים אינה יודעת כיצד לקבל אותה לתוכם, היא מתרחקת, מתבודדת .ואינה יודעת כיצד להסביר לילידים שאמא שלה היא גם אבא שלה. שונותהמבליטה את הפער  ואת הקושי בקבלת האחר.
לכיתות ד,ה, ו : מסיבת כיתה – קובץ סיפורים  שמרביתם עוסקים באחר ובשונה, ובדרך מאבקם להיות ככולם ולהתקבל לחברת הילדים .הסיפורים הם המראה החברתית המלמדת אותנו, שהשלם הוא סך כל החלקים בחברה. בסיפור מסיבת כיתה, יותם ילד נכה, הלומד בכיתה רגילה, דרך ההתמודדות שלו וההתמודדות של ילדי הכיתה,  הם לומדים להבין שהאחר שבהם זה הם. הכי מקובלת בכיתה- סיפור השובר את הסטיגמה של מקובלות  ולא מקובלות, שהפכה לחלק מן ההווי החברתי בבתי ספר. חברים לנצח ,קבלת האחר השונה בלאומיותו  וצבעו. אהבה ממבט שני- על ידידות הנרקמת בין צברית לעולה חדש, על אף השונות, המנטליות , השפה,  דרך המחשבה ועוד. תעלומת הבול הנדיר- היחס לאחר, לקשיש,  לאנשים  שהגורל פגע בהם (ניצולי שואה ואחרים).
משך המופע – 50 דקות. להזמנות:  ציפי שחרור-  052-2685969

קבלת האחר, קבלת השונה – מפגש רב גילי, מובנה ומותאם על פי שכבות גיל וכיתות בבתי ספר יסודיים, חט"ב ותיכוניים- מ"מ  וממ"ד   –  א-ב    ג- ד   ה- ו   ז- ח   ט – י   י"א- י"ב
המפגש מבוסס 
על הספרים הבאים  מאת הסופרת  והמשוררת ציפי שחרור: מסיבת כיתה (כיתות ה-ח), אלימות בשכונה
(ה-ח), ארמונות גנובים (ג-ד), ילדה של קיץ (א- ב), הנסיכה השקרנית (ג-ד), אהבה ממבט שני (ז- י), יער הגעגועים (א- ג), החיה שבפנים (א- ג), נשמות תאומות- סיפורים (ט-יב), קליפסו רמלה – רומן (ט- יב), מיסרו ד"ש לקירות הבית – שירה (ח- יב), עונה שנייה לאהבה – שירה (ח- יב), שפה משותפת – שירה (ח- יב), ברבורים חסרי דאגה – שירה (ח- יב).
במסגרת המפגש, ציפי שחרור משוחחת עם התלמידים על האחר והשונה בחברה בכלל ובחברת הילדים/דות  והנערים/רות בפרט: מי הוא האחר? מהו השונה? השונה בצבעו… האחר בדתו… האחר בלאומו… השונה במראהו… השונה בבריאותו…  מי שמחשבתו שונה משלי… מי שאינו כמותי… מי שדעתו אחרת משלי…  מי שמעמדו  אחר/שונה  משלי..  מי שאביון ממני… מי שהגר..  מי שפליט…  מי שנרדף… מי שנחשב לאוייבי…  מי  שטרם נחתם עימו הסכם…שלום… מעמד הבנים בחברה…מעמבד הבנות  בחברה… ועוד…ועוד…
במפגש עם הסופרת ציפי שחרור,  ניכנס למהות הנושא מבעד  לסיפורים, הספרים והשירים פרי עטה של ציפי שחרור, עם איזכורים קלים וקצרצרים (לצורך הרחבת הדעת)  של ספרים אחרים מאת  סופרים שונים שטיפלו  אף הם בנושא.
השיחה תסוב סביב הסוגיה, כיצד נלמד לשנות דעתנו על האחר, מי שהחברה מחשיבה אותו  ככזה וכשונה ונכיצד נשכיל להכניס אותו לסביבתנו, לחיינו  ונסייע לו להשתלב בתוכה. ועוד
במהלך המפגש ישולבו משחקי סימולציה קצרים על פי דמויות מתוך הסיפורים וקטעי השירה  להמחשת הנושא, לדוגמא: דחייה  – קבלה, הדומה – שונה, בניית שפה משותפת, קבלת השונות באמצעות שפת גוף, מילים, מונחים  ומשפטי מפתח  ועוד.
מספר דוגמאות  ליצירות שמובאות במפגש: "הכי מקובלת בכיתה" –  סיפור מתוך קובץ הסיפורים-  מסיבת כיתה על הפליה, פגיעה וחרם  בזולת בשל חולשתו ושונותו, והעדפת  האחד על פני השני. "גפרורית"-  מתוך קובץ הסיפורים –ארמונות גנובים– על התעללות והתעלמות  מילדה בשל מראה חיצוני שונה, יוצא דופן. "שאולי חלשלוש"- מתוך הקובץ ארמונות גנובים– על בדידותו של ילד לא מקובל בחברת ילדים  וחיפוש נואש אחר חבר. אלימות בשכונה– ספר על שונות ואחרות, ועל תחושת קיפוח ת המביאים לכדי אלימות בקרב נערים. אהבה ממבט שני–  ידידות הנרקמת בין ילדה צברית לבין עולה חדש על אף השונות ובנסיון  לצלוח את האחרות  ולמצוא גשר  ושיתוף. "חברים לנצח"-  מתוך קובץ הסיפורים מסיבת כיתה – ידידות  הנרקמת בין ילד יהודי לילד ערבי, כנגד כל הסיכויים ובחיפוש אחר המשותף המוליד ידידות.
"סוד הגן"- מתוך  מסיבת  כיתה – מפגש בלתי צפוי של ילדות בחיפוש אחר כלבה אהובה שאבדה, עם האחר והשונה,  שבחר לחיות בתוך אורח חיים בלתי מוכר ואחר. קליפסו רמלה (רומן)- על חבורת ילדים הצומחת בשכונה הנידחת, הענייה והשונה וכיצד הם מתמודדים עם חייהם של הורים, שחיים עדיין כעולים חדשים, ובנסיונות קשים להתערות בחברה ישראלית הצומחת כאן בשנות השישים בסביביה עויינת  ובעיתות מלחמה.
אלה אך מקצת הנושאים המאכלסים את הסיפורים והשירים הרבים  העוסקים באחר ובשונה על היבטיו הרבים.
משך המפגש – 50 דקות. להזמנות: להזמנות:  ציפי שחרור-  052-2685969

אהבה וחברות – מפגש סיפרותי  משולב עם הסופרים- יצחק נוי וציפי שחרור. המפגש מיועד לכיתות ג-ה, ו-ח.
האהבה והחברות  הינו הנושא  המרכזי  במפגש  מרתק זה, המפגיש את הסופרים עם עולמם הפנימי של  הילדים וסביבתם. הסופרים משוחחים עם התלמידים ומעלים  סוגיות בנושאים הנוגעים  לליבם: יחסים חבריים הנרקמים  עם סביבתם הקרובה והרחוקה, ומה שחשוב לא פחות-עם עצמם.
המפגש עם התלמידים פוסע  צעד אחר צעד, דרך יצירותיהם של הסופרים העוסקים בחברות, אהבה, ידידות וכבוד לזולת. במהלך המפגש עולות שאלות וסוגיות  חינוכיות  וספרותיות, המעסיקות צעירים ומבוגרים כאחד.
על כל אלה ושאלות אחרות, במפגש סיפרותי יחודי זה. המפגש מתקיים  בהצלחה בכל רחבי הארץ  מזה שמונה שנים.
משך  המפגש – 60  דקות. להזמנות: שטראוס – סל של תרבות saltarbut@saltarbut.co.il /03-6247350

בוא נתבגר על זה – מופע של המשוררת והסופרת ציפי שחרור והסופר והעיתונאי איטו אבירם לתלמידי חטיבת הביניים ולכיתות הגבוהות. במופע שיח מרתק עם התלמידים בנושאים הבאים: בית הספר, מורים, שיעורי בית ואנחנו, להיות מקובלים, בין בנים ובין בנות,יחסים ,כיצד אני נראה בעיני ובעיני החברה, ההורים שלנו ואנחנו,ההתפתחות הפיסית וההתפתחות הרגשית,זוגות , חברויות ועוד.
משך המופע – 60 דקות. להזמנות: שטראוס – סל של תרבות saltarbut@saltarbut.co.il /03-6247350

מופע שירה עם תלמידי תיכון – מופע שירה עם המשוררת ציפי שחרור ועם שירתה, התכנית מלווה בקריאה וברב שיח.
משך המופע -60 דקות. להזמנות:  ציפי שחרור-  052-2685969

מגוון נושאים נוספים למפגשים ספרותיים עם ציפי שחרור, המוגשים בחן  הומור ואהבה… כיצד נוצר שיר, השיר והחרוז, כיצד נולד סיפור, מאין שואב הסופר את רעיונותיו, איך כותבים סיפור הרפתקה, איך רוקמים סיפור מתח, הסיפור הבדיוני, מרחפים  על כנפי הדמיון בשיר וסיפור, הסיפור האמיתי והסיפור  הדמיוני, סיפורי כאילו ושירי משחק, סיפורי  נפש, הכבוד הידידות, מניעת אלימות, שירים וסיפורים על חיות מחמד וחיות יער, עבודת הסופר מול המאייר  בתהליך הכנת הספר:השיר והאיור, הספור והאיור, הילד וסביבתו, אני ושפתי- תכנית  המוקדשת לשפה העברית.
למידע נוסף והזמנות:  ציפי שחרור-  052-2685969